Actueel

Nieuws

De belangrijkste aandachtspunten bij het kopen van een huis Lokaal nieuws dinsdag 26 maart 2019

De belangrijkste aandachtspunten bij het kopen van een huis

Wanneer je besluit om een huis te kopen, komt hier een heleboel bij kijken. Zeker wanneer het je eerste koophuis betreft zal je hoogstwaarschijnlijk overvallen worden door allerlei zaken waar je rekening mee dient te houden. Daarom is het eens goed om een aantal onderwerpen op een rijtje te zetten die essentieel zijn wanneer je besluit om op huizenjacht te gaan. Hierdoor ben je in staat om het proces beter voor te bereiden en kom je achteraf niet voor verrassingen en teleurstellingen te staan.

Neem een aankoopmakelaar in de arm

Je koopt niet iedere dag een nieuwe woning en met de hedendaagse gekte op de huizenmarkt heb je over het algemeen weinig tijd om te beslissen. Het is daarom aan te raden om gebruik te maken van een professional die je op veel vlakken kan adviseren. Dit kan bijvoorbeeld zijn over de technische staat van het huis, de verkoopmarkt en onderhandelingen over de verkoopprijs. Een makelaar is hier dagelijks mee bezig en kan daarmee een hoop van jouw zorgen wegnemen. Een aankoopmakelaar is niet gratis, maar tegelijkertijd een onmisbare factor in de huidige huizenmarkt.

Let op het energielabel van de woning

Een belangrijk aandachtspunt bij het kopen van een woning is het energielabel. Die prachtige jaren 30 woning kan er natuurlijk enorm romantisch uitzien, maar waarschijnlijk moet je in dit geval wel rekening houden met hoge energiekosten. Het is de vraag of je dit op termijn nog wel de moeite waard vindt. Ieder huis krijgt een energielabel toegewezen en vraag daarom de makelaar altijd naar dit label. Kijk verder welke energiebesparende maatregelen de huidige bewoners al hebben genomen en ga actief energieleveranciers vergelijken . Door verschillende energiecontracten te vergelijken, kan je jaarlijks honderden euro’s besparen.

Vraag altijd om een bouwkundig rapport

Het kopen van een huis is een grote investering. Je wilt daarom te allen tijden voorkomen dat je na de aankoop voor grote verrassingen komt te staan. Aan de buitenkant kan een huis er fantastisch uit zien, maar op het tweede gezicht kan hier een heleboel onderhoud nodig zijn. Laat daarom altijd een bouwkundig rapport opmaken. In dit rapport gaat een deskundige door het hele huis heen om de staat van het huis te bepalen. Dit is enorm nuttig om te bepalen of de vraagprijs realistisch is en om voor jezelf te bepalen of je de komende jaren veel geld opzij zou moeten leggen voor onderhoud.

Informatie is macht bij het kopen van een huis

Er zijn nog tal van zaken waar je rekening mee moet houden bij het kopen van een huis. De samenvattende tip is dat je altijd moet zorgen dat je goed geïnformeerd bent. Laat je ondersteunen door een professional, doe zelf wat onderzoek en stel de juiste vragen. Op deze manier kan het koopproces prettig verlopen en kun je nog tijdenlang met een goed gevoel in je droomhuis wonen.

Foto:  geralt | Pixabay

Wie regelt de opstalverzekering in een appartementencomplex? Lokaal nieuws dinsdag 12 februari 2019

Wie regelt de opstalverzekering in een appartementencomplex?

Hoewel de opstalverzekering niet wettelijk verplicht is, dwingen hypotheekverstrekkers woningeigenaren er doorgaans toe zo’n verzekering voor hun huis af te sluiten. Met de opstalverzekering is schade aan de ‘vastzittende’ onderdelen van het huis verzekerd in het geval van schade door bijvoorbeeld storm, brand of overstroming. Maar ga je in een appartement wonen, dan deel je het gebouw met anderen. Wie moet er dan de opstalverzekering afsluiten?

Vereniging van Eigenaren

Bij flats en appartementen is de regel dat er voor het hele gebouw één opstalverzekering afgesloten moet worden. In het geval van (sociale) huurwoningen is dit de verantwoordelijkheid van de woningcorporatie of verhuurder. Bij koopappartementen is er een Vereniging van Eigenaren (VvE) . Deze is onder andere verantwoordelijk voor het afsluiten van een opstalverzekering voor het hele gebouw. Deze kosten worden aan de verschillende bewoners doorberekend door middel van een servicebijdrage.

Dure keuken of badkamer

Het feit dat de VvE doorgaans zorgt voor de opstalverzekering is geen reden om er blind op te vertrouwen dat je goed verzekerd bent. Controleer altijd of er überhaupt een opstalverzekering is afgesloten voor het gebouw, en zo ja, of de dekking voldoende is voor jou. Deze wordt namelijk berekend op de gemiddelde waarde van de appartementen in het gebouw. Het kan echter zo zijn dat jij een veel duurdere keuken of badkamer laat inbouwen. Als je dan niet bijverzekert, loop je het risico onderverzekerd te zijn. Bijverzekeren kan gewoon via dezelfde opstalverzekering die geldt voor het hele pand. Je kunt direct contact opnemen met de verzekeraar, of het via de VvE regelen.

Verzekering individueel appartement

Het is mogelijk dat in jouw appartementencomplex sprake is van een ‘slapende’ VvE die geen opstalverzekering geregeld heeft voor het gebouw. Je kunt je dan individueel verzekeren. Dit is wel relatief duur, omdat je de clausule ‘Verzekering individueel appartement’ op moet laten nemen in je verzekeringspolis. Met deze clausule ben je ook gedekt voor jouw aandeel in schade elders in het gebouw, bijvoorbeeld als er onverhoopt een boom omvalt tegen het gebouw aan. Omdat je dan in feite verzekerd bent voor een hogere waarde dan die van je eigen appartement, wordt als gevolg van het opnemen van deze clausule je premie met 25 procent verhoogd.

Schade maken bij een ander

Omdat je als bewoner van een appartement een gebouw deelt met andere bewoners, wordt bij de opstalverzekering vaak een appartementenclausule opgenomen. Deze clausule zorgt ervoor dat medebewoners hun schade ook vergoed krijgen als jij die opzettelijk of door onverantwoordelijk gedrag veroorzaakt hebt. Jij gaat dan niet zonder meer vrijuit; de verzekeraar zal bij jou aankloppen om de schade te verhalen.

Inboedel verzekeren en energie vergelijken

Je inboedel verzeker je uiteraard wel zelf. Deze kan zo zeer verschillen in waarde tussen de verschillende appartementen, dat het niet doenlijk is om er een gezamenlijke verzekering voor af te sluiten waarmee iedereen voldoende gedekt is zonder veel te veel of te weinig te betalen. Doorgaans sluit je ook je eigen energiecontract af. Voor hulp hierbij kun je gebruik maken van een van de vele energie vergelijk websites, waarmee je een inschatting kunt krijgen voor wat je bij welke energieleverancier kwijt zou zijn.

Je energiecontract bij een verhuizing Lokaal nieuws vrijdag 18 januari 2019

Je energiecontract bij een verhuizing

Een verhuizing betekent in de regel veel meer dan alleen maar een paar dozen en meubelstukken van de ene naar de andere woning vervoeren. Er moeten per slot van rekening tal van aanvullende zaken bij verschillende instanties en bedrijven geregeld worden. Dit geldt dus ook voor de energieleverancier waar je op dit moment gebruik van maakt.

Vast of variabel contract

In de eerste plaats is het van belang om te weten wat voor soort energiecontract je op dit moment bij je energieleverancier hebt. Is er sprake een vast contract voor bijvoorbeeld 1, 2 of 3 jaar of gaat het om een variabel contract zonder specifieke einddatum? Ben je namelijk in het bezit van een vast contract, dan kun je dat in de regel niet zomaar opzeggen. Ook niet als je verhuist. Voortijdige opzegging betekent in dat soort gevallen vaak dat de energieleverancier je een opzegboete in rekening brengt. Om dat te voorkomen is het dus verstandiger om je contract mee te nemen naar je nieuwe woonadres, zodat daar dan de rest van de looptijd uitgediend kan worden. Weet je niet zeker wat voor soort contract je op dit moment hebt, kijk dan op je jaarafrekening of neem contact op met je energieleverancier .

Onderneem tijdig actie

Ongeacht je huidige contractsituatie, is het altijd van groot belang dat je je energieleverancier tijdig op de hoogte brengt van je nieuwe adres. Er zijn ongeveer 2 weken nodig om wijzigingen door te voeren, dus zorg ervoor dat je je energieleverancier uiterlijk 14 dagen voor de sleuteloverdracht informeert. Aansluitend dien je binnen 5 dagen na de sleuteloverdracht de meterstanden door te geven aan je energieleverancier. Geef je niet tijdig je verhuizing door, dan betekent dit dat je in je nieuwe woning standaard energie van het regionale energiebedrijf geleverd krijgt. Je komt dan dus weliswaar niet zonder stroom en gas te zitten, maar betaalt in de regel wel een hoger (variabel) tarief, plus natuurlijk de kosten van je vaste contract, dat dan nog steeds gewoon doorloopt. Tijdig handelen voorkomt dus een hoop extra kosten.

Ander voorschotbedrag

Een nieuwe woning betekent ook vaak dat je energieleverancier een herberekening maakt van het maandelijkse voorschotbedrag. Het energieverbruik in je nieuwe woning kan namelijk (beduidend) anders zijn dan in je oude woning. Voor het bepalen van een nieuw voorschotbedrag maakt je energieleverancier gebruik van de op je nieuwe adres bekende statistische verbruiksgegevens, zodat zoveel mogelijk wordt voorkomen dat je bij de jaarlijkse eindafrekening veel moet bijbetalen.

Ideaal moment voor een overstap

Heb je op dit moment geen vast contract met een energieleverancier, dan is je verhuizing eigenlijk een uitgelezen moment om naar een andere, wellicht goedkopere aanbieder over te stappen. Middels het invullen van de postcode en het huisnummer van je nieuwe adres kun je erg gemakkelijk een energie vergelijk uitvoeren en ontdekken welke aanbieder voor dat adres op dit moment het goedkoopst is. Zo profiteer je bij het betrekken van je nieuwe woning meteen van de meest aantrekkelijke tarieven. Ook in dit geval geldt echter dat tijdig handelen – dus uiterlijk 2 weken voor de sleuteloverdracht – noodzakelijk is.

Verhuizen en de inboedelverzekering: waar moet je op letten? Lokaal nieuws maandag 05 november 2018

Verhuizen en de inboedelverzekering: waar moet je op letten?

Ga je verhuizen? Dan is dit het perfecte moment om jouw inboedelverzekering eens tegen het licht te houden. Het kan zijn dat een andere inboedelverzekering beter past bij je nieuwe situatie. Uiteraard is het ook mogelijk om de huidige verzekering mee te nemen naar het nieuwe adres. Waar moet je nog meer op letten?

Inboedelverzekering meenemen naar nieuwe adres

Het makkelijkste is om de huidige verzekering mee te nemen naar het nieuwe adres . Je hoeft alleen maar het nieuwe adres door te geven aan de verzekeraar. Vervolgens nemen zij contact met je op om de details van jouw nieuwe woning door te nemen. Afhankelijk van deze details, kan de premie iets omhoog of omlaag gaan. Houd ook rekening met de waarde van de inboedel. Het kan zijn dat je dure meubels hebt aangeschaft, waardoor de waarde van de inboedel toeneemt. Hierdoor gaat de premie wel omhoog. Aan de andere kant, als je bijvoorbeeld kleiner gaat wonen, is het mogelijk dat de waarde van je inboedel daalt. Ook dan is het verstandig eens te kijken naar je verzekering en bijvoorbeeld te kiezen voor een lagere dekking. Soms loont het om een nieuwe verzekering af te sluiten, omdat je dan een stuk minder betaalt. Houd wel rekening met de opzegtermijn. Bij de meeste verzekeraars is er een opzegtermijn van één maand.

Inboedelverzekering tijdens de verhuizing

Helaas kan het voorkomen dat er spullen tijdens de verhuizing beschadigd raken of zelfs kwijtraken. Het is dus belangrijk om na te gaan of je hiervoor verzekerd bent. De dekking van de inboedelverzekering tijdens de verhuizing kan per verzekeraar verschillen. Het is dus raadzaam om even de polisvoorwaarden van de verzekering onder de loep te nemen. Het is verstandig om aan de verzekeraar door te geven dat je aan het verhuizen bent, aangezien de inboedel dan verspreid over twee adressen staat. De verzekeraar kijkt dan samen met jou naar de beste dekking.

Schade veroorzaakt door de vervoerder

Veel mensen schakelen een verhuisbedrijf in om hun zware spullen te verhuizen. Een ongeluk zit in een klein hoekje, dus het kan zomaar voorkomen dat er iets beschadigd raakt. Je moet dan de schade verhalen op de vervoerder. Houd er rekening mee dat het verhuisbedrijf alleen de dagwaarde van de inboedel zal vergoeden en niet de nieuwwaarde ervan. Kun je de schade ook claimen bij je eigen inboedelverzekering? Dan is dat vaak een betere keuze.

Samenwonen

Wanneer je gaat samenwonen, dan wordt jullie inboedel als het ware samengevoegd. Er is dus maar éen inboedelverzekering nodig. Een van beide partners kan zijn of haar inboedelverzekering opzeggen. Vervolgens moet degene van wie de inboedelverzekering wordt aangehouden de ander op zijn of haar polis bij te laten schrijven. Uiteraard moet de verzekerde waarde worden verhoogd. Je hebt immers meer spullen in huis.

Aanmelden

Blijf op de hoogte van jouw favoriete nieuwbouwprojecten en maak een eigen account aan. Met een eigen account kun jij jouw belangstelling kenbaar maken in nieuwbouw- projecten en gemeente en ontwikkelaars laten weten hoe jij wilt wonen via jouw eigen woonprofiel. Daarnaast wordt je automatisch op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen in de regio Almere.

Aanmelden